اخبار

مرغ قطعه بندی سرانجام قیمت گذاری شد

با پیگیری‌های روزنامه خراسان مبنی بر تصویب قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار برای قطعات مرغ، این کار مهم انجام‌شده اما مشاهدات میدانی در بازار استقلال از اختلاف قیمت ۱۰ هزارتومانی قطعات مرغ حکایت دارد. سرانجام با پیگیری‌های روزنامه خراسان رضوی نرخ نامه قطعات مرغ توسط ستاد تنظیم بازار استان تعیین و ابلاغ شد. بازار مرغ روزهای پرالتهاب خود را سپری کرد و مدتی است که در ساحل امنی آرام‌گرفته، هرچند این اولین بار نیست که بازار پرتلاطم مرغ بعد از دوره‌های توفانی آرام‌ گرفته است و احتمال می‌رود آخرین بار هم نباشد. در روزهای گذشته که بازار مرغ با نابسامانی‌هایی به دلیل کمبود روبه‌رو بود، با وجود کمبود مرغ، تولید کننده و عرضه‌کننده به دلیل قیمت بالای قطعه‌بندی، ترجیح می‌دادند مرغ را به‌صورت قطعه‌بندی عرضه کنند و البته با قیمت‌هایی که دلخواه فروشنده و تولید کننده بود. از همین رو، روزنامه خراسان به‌صورت جدی خواستار قیمت‌گذاری روی قطعات مرغ شد تا دست سوءاستفاده کنندگان از این خلأ قانونی در بازار مرغ کوتاه شود.

قیمت مصوب برای قطعه‌بندی مرغ اما متولیان نظارت بر بازار معتقد بودند دستورالعمل تعیین نرخ مرغ قطعه‌بندی شده در دستور کار تنظیم بازار است و این که چه میزان از مرغ کشتار شده باید به‌صورت قطعه‌بندی باشد در حیطه اختیارات دام‌پزشکی است؛ به‌هرحال گویا این موانع رفع و قیمت‌گذاری روی قطعه‌بندی مرغ اگرچه با تأخیر زیاد، انجام‌ شده است. شعربافیان معاون اداره کل جهاد کشاورزی نرخ نامه مصوب در ستاد تنظیم بازار استان را به این شرح اعلام کرد: ران مرغ ۸۹ هزار تومان، سینه با استخوان ۱۱۰ هزار تومان، سینه با استخوان بدون پوست ۱۲۰ هزار تومان، شنیسل ۱۳۳ هزار تومان، پاچین ۸۸ هزار تومان و بال ۸۲ هزار تومان.

اختلاف قیمت بازار با قیمت‌های مصوب در مدتی که کمبود مرغ گرم داد همه را درآورده و قیمت را در بعضی بازارها به ۸۵ تا ۹۰ هزارتومان نیز رسانده بود، سازمان جهاد کشاورزی استان، قطعه‌بندی مرغ را ممنوع اعلام کرد و اجازه داد کشتارگاه‌ها تا حداکثر ۱۰ درصد کشتار خود قطعه‌بندی داشته باشند، آن‌هم به علت وجود ضایعات در کشتار مرغ که در آن زمینه روزنامه خراسان رضوی، گزارشی مبسوط از بازرسی‌ها ارائه کرد.

محدودیت قطعه‌بندی برداشته‌شده امروز بنا به گفته شعربافیان، معاون بازرسی اداره کل جهاد کشاورزی استان، محدودیت قطعه‌بندی مرغ برداشته‌شده اما قطعه‌بندی باید با قیمت مصوب انجام  شود که البته به دلیل تنوع در نوع عرضه قطعه‌بندی از نظر میزان استخوان و تمیز کردن ضایعات، قیمت های مختلفی دارد. آن چه در بازار مشاهده می‌شد، قیمت ران مرغ از ۷۵ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان و سینه مرغ گرم، از ۱۰۵ تا ۱۳۰ هزار تومان بود. اگرچه تصویب قیمت واحد برای قطعات مرغ یکی از پیگیری‌های جدی روزنامه خراسان رضوی بود که به ‌رغم سنگ‌اندازی‌های برخی، سرانجام به نتیجه رسید و شورای تنظیم بازار استان برای قطعات مرغ با توجه به میزان استخوان و تمیز بودن ضایعات قیمت ها را اعلام کرد، اما موضوع جدید پیش رو ، رعایت نکردن قیمت از سوی عرضه‌کنندگان قطعات مرغ در بازار است. بدیهی است که این موضوع مهم نیز تلاش مضاعف متولیان را برای سامان‌دهی به بازار مرغ طلب می‌کند تا اخلال بعضی از سوءاستفاده کنندگان، موجب ضرر به مردم به‌عنوان مصرف کنندگان اصلی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *